Yhä useampi meistä vastaa tähän kysymykseen kyllä.

Myönteinen vastaaminen on helppoa, jos tutustuu Suomalaisen Työn Liiton tekemään tutkimukseen. Sen mukaan 88 prosenttia suomalaisista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää. Lisäksi yli 60 prosenttia kertoo pyrkivänsä valinnoissaan eettisyyteen mahdollisimman usein.

Yhteiskunnalliset yritykset toimivat kuten mitkä tahansa yritykset yhtiömuodosta riippumatta, mutta niiden voitonjako poikkeaa tavanomaisesta: liikevoitto käytetään ensisijaisesti jonkin yhteiskunnallisen tai ympäristöllisen päämäärän hyväksi, joko oman yhteiskunnallisen toiminnan kehittämiseen tai lahjoittamalla se yrityksen toiminta-ajatuksen mukaisesti.

Kaikkien yritysten ei silti tarvitse olla yhteiskunnallisia yrityksiä tehdäkseen liiketoiminnallaan hyvää. Yrityksissä voidaan tehdä valintoja, joiden avulla eettiset ja yhteiskunnallista hyvää tuottavat arvot tehdään kuluttajille näkyviksi. Yksi tällainen vaihtoehto on valita yhteistyökumppaniksi yhteiskunnallinen yritys.

Yhteiskunnallinen yritys Tampereen Sarka Oy on tehnyt Tampere-talon kanssa vuosien mittaan monipuolista yhteistyötä erilaisten tapahtumien rakennus- ja järjestelytöissä. Tampere-talo ja Tampereen Sarka jakavat eettisesti samankaltaisen arvopohjan, jossa korostuu muun muassa hyvinvointi. Tampere-talo tuottaa kulttuuripalveluillaan ihmisille hyvinvointia, ja Tampereen Sarka tarjoaa pitkään työttömänä olleille henkilöille mahdollisuuden työllistyä, päästä työelämässä eteenpäin ja työn parantaa hyvinvointiaan. Yhteistyölle on siis olemassa erinomaiset edellytykset.

Viimeisin Tampereen Sarkan ja Tampere-talon yhteistyöesimerkki on kesäkuussa Tampere-talossa avautuva Andy Warhol -julistenäyttely, johon Tampereen Sarka on rakentanut asiantuntijoiden ohjeiden mukaisesti arvokkaille julisteille ripustussermit. Andy Warhol (1928–1987) Posters -näyttely sisältää noin 120 Warholin kehystettyä ja museolaatuista alkuperäisjulistetta 1960–1980-luvuilta, kirjojen, lehtien ja äänitteiden kansia, harvinaisia keräilyesineitä sekä kymmeniä Warholin julkaiseman Interview-lehden numeroita. Teokset ovat lainassa Hampurin taideteollisuusmuseosta (Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg).

Näin arvokkaan näyttelyn puitteiden rakentaminen vaatii kumppanuudelta tiimityötä ja luottamusta siihen, että työt hoituvat ajallaan, sovitusti ja tarkkojen laatuvaatimusten mukaisesti.

Tarvitsisiko sinunkin yrityksesi hyvää tekevää yhteistyökumppania? Olemme kuulolla!

Katja Piiksi
toimitusjohtaja
Tampereen Sarka Oy
www.tampereensarka.fi

 

Kirjoitus on julkaistu Tampereen kauppakamarilehden blogissa 12.6. Linkki artikkeliin »

 

Sarkassa järjestimme asiakaspalautekyselyn alkuvuoden osalta. Vastanneiden kesken arvoimme kesäisen saunasetin. Arvonnan virallisena valvojana toimi toimitusjohtaja Katja Piiksi. Onni suosi Tommi Järventaustaa Linnainmaan päiväkodilta. Onnittelut voittajalle!

Arvonta

Tampereen Sarka Oy on mukana Suomalaisen Työn Liiton ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkiyritysten Hyvät yritykset näkyviksi -kampanjassa. Kampanjan avulla haluamme tehdä yhteiskunnallisia yrityksiä tunnetuksi suurelle yleisölle ja tuoda esille niiden hyvää tekevää liiketoimintaa.

– Lähdimme mukaan kampanjaan, koska haluamme tuoda esiin arvopohjaamme ja lisätä ihmisten tietoisuutta yhteiskunnallisesta yrittämisestä. Pidämme erittäin tärkeänä sitä, että yhteiskunnallisten yritysten merkittävää työtä tuodaan esiin yhteisen kampanjan keinoin. Yrityksellemme kampanja merkitsee sitä, että kerromme olevamme ylpeästi Yhteiskunnallinen yritys ja omalta osaltamme levitämme tietoisuutta merkin arvopohjasta. Saimme Yhteiskunnallisen yritys -merkin osoituksena tekemästämme työstä pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten henkilöiden työllistämisessä ja jatkopolkujen tukemisessa, Tampereen Sarkan toimitusjohtaja Katja Piiksi kommentoi.

Yhteiskunnallinen yritys -merkki kertoo siitä, että yritys ratkoo liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Lisäksi ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Hyvät yritykset näkyviksi -kampanjalla Suomalaisen Työn Liitto haluaa lisätä Yhteiskunnallinen yritys -merkin tunnettuutta yhdessä merkin saaneiden yritysten kanssa ja kertoa laajalle yleisölle, mistä yhteiskunnallisessa yrittämisessä oikein on kyse.

– Yhteiskunnallinen yritys -merkki on luotettava keino viestiä, että yritys on perustettu ratkomaan yhteiskunnallisia haasteita tai ympäristöongelmia. Yhteiskunnallisen yrityksen erottaa muista yrityksistä sen ensisijainen päämäärä ja arvopohjainen missio: liiketoimintaa ja voittoa tehdään ensisijaisesti jonkin yhteiskunnallisen tai ympäristöllisen päämäärän vuoksi. Tällaiselle vastuulliselle ja yhteiskunnalliselle lähtökohdalle yritystoiminnassa on kova kysyntä, sillä 88 prosenttia kuluttajista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää, kertoo Yhteiskunnallinen yritys -merkin markkinointipäällikkö Niina Ollikka.

Kampanja sisältää radiomainontaa ja viestintää. Osallistu kampanjaan ja keskusteluun somessa #yhteiskunnallinenyritys

Kampanjan verkkosivulta löydät lisämateriaalia: www.yhteiskunnallinenyritys.fi

 

Lisätietoja:

Katja Piiksi, toimitusjohtaja, Tampereen Sarka Oy, 040 806 2789, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Niina Ollikka, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 040 674 8773, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Tampereen Sarka Oy on sosiaalinen ja yhteiskunnallinen yritys, joka työllistää osatyökykyisiä ja pitkäaikaistyöttömiä henkilöitä huoltoryhmän, siivouksen ja henkilöstövuokrauksen palveluihin. Jokaiselle työntekijälle kuuluu työsuhteen aikana työhönvalmennus jatkotyöllistymisen tueksi.

Hyvät yritykset näkyviksi -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton ja Yhteiskunnallisten yritys -merkkiyritysten yhteinen kampanja. Kampanjan tehtävänä on lisätä Yhteiskunnallinen yritys -merkin tunnettuutta ja tietoisuutta niiden hyvää tekevästä liiketoiminnasta. www.yhteiskunnallinenyritys.fi

 

Joulun kunniaksi huoltoryhmän työntekijämme Jussi Matikainen suoritti upeasti näytön/osatutkinnon piha- ja ulkoalueiden hoitamisesta. Näytön vastaanotti TAKK:in kouluttaja Heikki Mahlamäki. Onneksi olkoon Jussi hienosta suorituksesta! Tiedoksi kiinnostuneille: Sarkassa on siis mahdollista suorittaa erilaisia osatutkintojakin näytöillä työsuhteen aikana.

Osatutkinto